یزدفردا:گروه ناجا – رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تأکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت های اجتماعی برای توسعه انضباط ترافیکی گفت: بانوان فرهنگ یار ترافیک به کمک این پلیس می آیند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یزدفردا به نقل از پلیس، سردار " سیدکمال هادیانفر" صبح امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه، اظهار داشت: توسعه انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات، دغدغه اصلی و جدی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا می باشد که تحقق این مهم نیازمند همراهی اصحاب رسانه و مردم با پلیس است.
وی افزود: بنا داریم با کمک رسانه ها و همکاران مان توجه به عبور عابر پیاده از خطوط گذری، استفاده از زیرگذر و روگذر برای عابران، توقف قبل از خط عابر، استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسیکلت سواران و حرکت نکردن آنها در خطوط ویژه و ... ر ا به جد و با همراهی ظرفیت های اجتماعی بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه 27 درصد کشته های رانندگی در خصوص عابران پیاده است، ادامه داد: در محورهای شمالی کشور 82 درصد از جان باختگان از عابران پیاده و موتورسیکلت سواران هستند.
این مقام عالی انتظامی تأکید کرد: کاهش جان باختگان سوانح ترافیکی و تصادفات نیازمند همراهی جدی اصحاب رسانه و خبرنگاران با پلیس راهنمایی و رانندگی است تا فرهنگ ترافیکی در کشور بهبود و ارتقاء یابد.
وی با بیان اینکه در نظر داریم از ظرفیت های اجتماعی برای ارتقاء فرهنگ ترافیکی بهره ببریم، ادامه داد: در حال حاضر از جمعیت 80 میلیونی کشور، قریب به 40 میلیون نفر خانم ها ( بانوان) هستند و از این تعداد 6 میلیون و 700 هزار خانم دارای گواهینامه می باشند که این به معنای نقش و سهم موثر بانوان جامعه در جامعه ترافیکی است.
سردار هادیانفر تأکید کرد: بنا داریم در بازه های مختلف و از طیف های اجتماعی گوناگون زنان کشور به عنوان "بانوی فرهنگ یار ترافیک " بهره ببریم و در واقع این قشر به کمک پلیس می آیند.
مرگ ساعتی ۲ نفر در تصادفات در کشور/ ممنوعیت خرید و فروش خودروهای پلاک مناطق آزاد
وی در ادامه با اشاره به آمار جانباختگان حوادث رانندگی در کشور، اظهار کرد: در بحث تصادفات رانندگی وضعیت ما طی دو سال گذشته خوب نبود و روند کاهشی آمار فوتیهای تصادفات متوقف شد؛ حتی در سال ۹۶ این آمار۱.۲ درصد و در سال ۹۷ نیز ۱.۷ درصد رشد داشت.
سردار هادیانفر ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون دستکم ۶۵۳۴ نفر در تصادفات جانباختهاند که آمار سه ماهه آن به تایید پزشکی قانونی رسیده است؛ طبق همین آمار به طور میانگین روزانه ۴۶ نفر و هر ساعت ۲ نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست داده اند.
ممنوعیت تردد خودروهای پلاک موقت لوکس و آمریکایی در خارج از مناطقآزاد
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره تردد خودروهای دارای مناطق آزاد، خاطر نشان کرد: خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد چون 90 درصد از عوارض دولتی را ندادهاند و به همین دلیل تنها سالی یک ماه میتوانند وارد دیگر نقاط کشور شوند و با توجه به اینکه تاریخ اخذ پلاک گذر موقت در پلاک نصب شده، پلیس با آن برخورد کرده و خودرو توقیف میشود.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه خرید و فروش خودروهای پلاک مناطق آزاد ممنوع است، گفت: همچنین آن دسته از خودروهایی که جنبه تفاخر داشته باشند اجازه خروج از منطقه آزاد را نخواهند داشت و حتی یک ماه نیز نمیتوانند وارد حوزه سرزمینی شود بر همین اساس خودروهای امریکایی و خودروهایی نظیر لامبورگینی، پورشه و ... اجازه تردد در هیچ نقطهای از کشور به جز منطقه آزاد را نخواهند داشت.
انتقاد پلیس راهور از شهرداری تهران
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورد وضعیت ترافیکی شهر تهران، اظهار کرد: در این حوزه انتقاد به شهرداری تهران وجود دارد؛ شهرداران مناطق منازل مسکونی را به مراکز تجاری تبدیل کردهاند و این منازل بدون پارکینگ، مرکز تجاری شدهاند. در همین بلوار مرزداران، خیابان پاسداران و ... ببینید این همه خانه به مغازه، آموزشگاه، رستوران و ... تبدیل شده و حتی یک پارکینگ هم ندارند، کار اساسی باید صورت بگیرد،چقدر ما می توانیم جریمه کنیم وقتی خودرویی دیگر جایگزین میشود و دوباره همان چرخه ادامه دارد.
سردار هادیانفر در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه ۲۷ درصد کشتههای حوادث رانندگی در کشور عابران پیاده شامل میشوند، بیان کرد: این آمار بسیار بالاست و لازم است فکر جدی برای آن شود، آمار جانباختگان عابر پیاده در شهرهای شمالی ما بسیار بالاتر از میانگین است و در شهرهای زیارتی نیز همین طور است.
به گفته وی، طبق آمارهای ما افراد بالای ۵۰ سال قادر نیستند که از روگذرها و پلهای عابر استفاده کنند و به همین دلیل آمار فوتی عابر پیاده در میان این افراد زیاد است، چرا که آنها مجبورند از کف خیابان عبور کنند. تأکید ما نیز این است که باید برای این افراد زیرگذر ایجاد شود و اگر ساخت زیرگذر جنبه اقتصادی ندارد باید برای جبران هزینهها، واحدهای تجاری را نیز در زیرگذر پیشبینی کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تأکید بر اینکه نمیتوانیم برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت یک پلیس بگذاریم، افزود: بنابراین خودمان باید در بسیاری از موارد نکات را رعایت کنیم، ما چقدر بگوییم که دستگاههای مختلف ورود کنند، چقدر از وزارت راه، شهرداریها و.. بخواهیم که به این مسئله ورود کرده و در کاهش جانباختگان حوادث ترافیکی به ما کمک کنند.
کاهش یک چهارمی آمار تصادفات با اصلاح 251 نقطه حادثهخیز
سردار هادیانفر ادامه داد: ما در سطح جادهها و شهرهایمان ۵۲۰۰ نقطه حادثهخیز داریم که ۳۲۰۰ مورد آن مربوط به جادههاست. در جلسهای با مسئولا وزارت راه که وزیر نیز حضور داشت گفتم اگر تنها ۲۵۱ نقطه حادثهساز در جادهها را که جزو نقاط حادثهخیز ما است، اصلاح کنید تصادفات در این نقاط ۲۶ درصد کاهش مییابد؛ یعنی بیش از یک چهارم تصادفات ما با اصلاح ۲۵۱ نقطه حادثهساز کاهش خواهد یافت. اگر ۱۵۸۵ نقطه را اصلاح کنیم ۵۶ درصد از تصادفات و جانباختگان تصادفات ما کمتر میشود و مختصات تمام این نقاط حادثهخیز را جز به جز به مسئولان دادهایم اما شما به عنوان خبرنگار بپرسید کدام یک از این نقاط درست شده و چرا هیچ کاری انجام نشده است. ما حتی گفتیم اگر نمیتوانند شیب هندسی راه اصلاح کنند در آن نقط حداقل اطلاع رسانی کنند که شهروندان بدانند که وارد یک محل پرخطر حادثهخیز شده و افراد زیادی در آن محل جان خود را از دست دادهاند که امیدواریم این اقدامات انجام شود.
وی افزود: ۶۲ درصد فوتیهای ما در حریم ۳۰ کیلومتری شهرهاست. در این زمینه شهرداریها نیز وظایفی را دارند که امیدواریم انجام دهند.
از سال ۹۹ پراید نباید شمارهگذاری شود
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اظهاراتش در مورد شمارهگذاری پراید و اینکه به نظر میرسد ممکن است روند تولید این خودرو در سال آینده متوقف نشود، گفت: ما پای حرفمان ایستادهایم و در این زمینه نامه رسمی دادهایم و حتی ابلاغ کردهایم که از سال ۹۹ پراید نباید شمارهگذاری شود و چرخه تولیدش متوقف شود. ما مستندات مربوطه را هم به خودروسازان و هم وزیر صنعت دادیم.
سردار هادیانفر با اشاره به قیمت خودروها اظهار کرد: ما از خودروسازان میخواهیم که خودرو ارزان و ایمن برای قشر ضعیف تولید کنند تا این خودرو جایگزین پراید شود. همچنین اگر نمیتوانند خودروی جدیدی که ایمن باشد تولید کنند همین خودروهای نسبتا ایمن که تولید میکنند را قیمتش را کاهش دهند تا اقشار ضعیف جامعه نیز بتوانند با خودروهای ایمن تردد کنند.
یک پرسش و ابهام درباره بیمه ها
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از عملکرد بیمهها در قبال حوادث رانندگی نیز به شدت انتقاد کرد و گفت: من نمیدانم چه ماجرایی پشت پرده وجود دارد که شرکتهای بیمه حاضرند به طور میانگین ۲۲۰ میلیون تومان برای تک تک جانباختگان حوادث رانندگی پرداخت کنند. میلیونها تومان به مجروحان حوادث رانندگی داده و خسارات خودروهای حادثه دیده را نیز بپردازند اما حاضر نیستند یک بیستم از پولی که در مجموع تنها برای دیه قربانیان حوادث ترافیک پرداخت میکنند به پلیس بدهند تا این پول به تجهیز راه، هلال احمر و دستگاههای امدادی اختصاص یابد.
وی تصریح کرد: واقعا هر چه فکر کردم نفهمیدم داستان این بیمهها چیست که دهها برابر حاضر پول بدهند اما این مبلغ را برای کاهش تصادفات که به نفع خودشان هم هست نمیپردازند.
این مقام ارشد انتظامی با تأکید بر اینکه اجرای قانون اولویت پلیس است، خاطر نشان کرد: البته اجرای قانون باید به نفع مردم باشد. ما امیدواریم که دیگر دستگاهها نیز به مسائل توجه کنند. همان طور که گفتم امیدوارم خودروسازان قیمت خودروهایشان را پایین بیاورند.
ستادهای ترخیص تعطیل میشود
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بخش دیگری از سخنانش به جابجایی خودروهای متخلف با جرثقیل اشاره کرد و گفت: وقتی خودرویی با جرثقیل جابجا میشود به راننده و مالک خودرو شوک زیادی وارد میشود. ما نمیخواهیم مردم اذیت شوند اما اگر تخلفی هم میکنند باید با تخلفشان برخورد شود چرا که آن تخلف باعث آزار مردم دیگر میشود بنابراین قفل چرخ جایگزین جرثقیل خواهد شد. در مورد ستادهای ترخیص نیز معتقدم که تعطیل شدن ستادهای ترخیص هم به سود پلیس است و هم به سود مردم. ما به دنبال این هستیم که این ستادها را تعطیل کنیم و به جای آن با استفاده از اینترنت و خدمات غیرحضوری امور مربوط به ترخیص انجام شود.
وی در مورد وضعیت مأموران پلیس راهور در نقاط بد آب و هوا نیز مطرح کرد: مأموران پلیس ما در جزیره کیش چندین ماه از سال را در دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد و هوایی که به شدت شرجی است حضور دارند و اصلا شرایط برایشان مناسب نیست. ما اینها را میدانیم و به دنبال شیوههایی هستیم تا حضور فیزیکی مأمورانمان در سطح معابر کمتر شود. در سیستان و بلوچستان نیز مشکلات زیادی را درباره طوفان و گردوخاک داشتیم که به دنبال این هستیم با تکنولوژیهای روز آن را جبران کنیم.
بدقولی دولت در پرداخت سهم پلیس از جرایم رانندگی
سردار هادیانفر از عدم پرداخت سهم پلیس از جرایم رانندگی از سوی دولت نیز انتقاد کرد و گفت: دولت باید ۲۰ درصد مبلغ جرایم رانندگی را در اختیار پلیس قرار دهد تا این مبلغ صرف فرهنگسازی و آموزش ترافیکی شود اما امروز که اینجا هستیم به شما میگویم هیچ پولی نه در سال ۹۷ و نه در سال ۹۸ از سوی دولت به پلیس پرداخت نشده است. این مطالبهای است که باید برطرف شود.
وی از پیگیری برای ایجاد اپلیکیشن ارتباطی میان پلیس و شهروندان نیز خبر داد و گفت: با استفاده از این اپلیکیشن ارتباط بین شهروندان و پلیس برقرار شده و آنها میتوانند تخلفات را گزارش کنند.
49 درصد دوربینهای جاده ای معیوب هستند
این مقام ارشد انتظامی در مورد وضعیت دوربینهای سطح تخلفات نیز اظهار کرد: ۲۰۰۰ دوربین در سطح جاده داریم که ۴۹ درصد آن معیوب است که امیدواریم در مزایده وزارت راه، زودتر ۲۰۰۰ دوربینی که قولاش را به ما داده بودند تعویض شود.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه ترافیکی نیازمند اقدامات ریشهای هستیم، گفت: ساماندهی موتورسیکلتها بحث مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. ۱۱.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت داریم که شش میلیون دستگاه آن پلاک نداشته و چهار میلیون راکب نیز گواهینامه موتورسیکلت ندارند. باید برای اینها اقدامات ریشهای شود. ما در تلاش هستیم تا با استفاده از کروکی الکترونیک تصادفات ثبت شود و این آمار بلافاصله در اختیار مردم قرار بگیرد.
معرفی خبرنگاران "خانم" به عنوان "بانوی فرهنگیار ترافیک"
گفتنی است رئیس پلیس راهور ناجا حکم "بانوی فرهنگیار ترافیک" را به " فاطمه سلیمانی " دبیر و خبرنگار پایگاه خبری پلیس اهدا کرد.
همچنین به سایر خبرنگاران خانم فعال در حوزه انتظامی و حوادث توسط سردار " هادیانفر " حکم "بانوی فرهنگیار ترافیک" اهدا شد تا اصحاب رسانه در راستای ارتقاء فرهنگ و توسعه نظم ترافیکی بیش از پیش همراه و همیار پلیس راهور باشند.*
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 27,ژانویه,2025